Zusammenfassung
Hintergrund: Bestimmung der Prävalenz der glaukomatösen Optikusatrophie in einer arbeitenden Bevölkerungsgruppe
in Deutschland durch die Sekundärauswertung einer Studie, die durchgeführt wurde,
um die Prävalenz retinaler mikroangiopathischer Abnormalitäten durch telemedizinische
Untersuchung der Retina festzustellen. Patienten und Methoden: Von August 2002 – Januar 2004 wurden bei 19 294 Kaukasiern die Retina und der Sehnervkopf
mit einer non-mydriatischen Funduskamera (Kowa, nonmyd-alpha 45) untersucht, die 45-Grad-Farbfotos
darstellt. Die Bilder der Retina und des Sehnervkopfs wurden von Glaukomspezialisten
mit Hinblick auf Sehnerv-Schädigungen und mikroangiopathische Abnormalitäten telemedizinisch
durch eine standardisierte Prozedur bewertet. Glaukomatöse Optikusatrophie wurde bei
Vorhandensein spezifischer glaukomatöser morphologischer Veränderungen des Sehnervkopfs
diagnostiziert. Relevante medizinische Fakten inklusive des Vorhandenseins eines erhöhten
Augeninnendrucks oder Bluthochdruck wurden durch Befragung der Personen geklärt. Ergebnisse: Die Intra-Observer- und Inter-Observer-Verlässlichkeit bei der Bewertung der Bilder
lag bei 0,884 bzw. 0,740. Die Prävalenz der glaukomatösen Optikusatrophie in den verschiedenen
untersuchten Altersgruppen lag bei 0,07 % (45- bis 49-Jährige), 0,40 % (50- bis 54-Jährige),
0,45 % (55- bis 59-Jährige) und 0,82 % (60- bis 64-Jährige). Zunehmendes Alter konnte
als wichtiger Risikofaktor für glaukomatöse Optikusatrophie bestätigt werden, während
kein signifikanter Einfluss des Geschlechts oder der Familiengeschichte gefunden wurde.
Schlussfolgerungen: Telemedizinische Auswertung von Farbbildern der Retina und des Sehnervs mittels non-mydriatischer
Funduskamera erlaubt ein schnelles und effizientes Screenen vieler Personen bei mittlerer
Reliabilität.
Abstract
Purpose: The aim of this study was to determine the prevalence of glaucomatous optic nerve
atrophy among a working population in Germany by secondary evaluation of a study conducted
to estimate the prevalence of retinal microangiopathic abnormalities by telemedical
examination of the retina. Patients and Methods: From August 2002 until January 2004 the retina and optic nerve head were examined
in 19,294 Caucasians using a non-mydriatic fundus camera (Kowa, nonmyd-alpha 45),
which produces colour images with 45 degrees. The images of the retina and optic nerve
head were evaluated telemedically by glaucoma specialists in respect to optic nerve
pathologies and microangiopathic abnormalities by a standardised procedure. Glaucomatous
optic nerve atrophy was diagnosed when specific glaucomatous morphological alterations
of the optic nerve head were present. A complete medical history including reported
elevated intraocular pressure (IOP) and blood pressure was obtained. Results: The intra-observer and inter-observer reliability were 0.884 and 0.740, respectively.
Cronbach’s alpha for two evaluation cycles each of two observers was 0.870. The prevalences
of glaucomatous optic nerve atrophy in the different age groups were 0.07 % (45 –
49 years), 0.40 % (50 – 54 years), 0.45 % (55 – 59 years) and 0.82 % (60 – 64 years).
Age could be established as an important risk factor for glaucomatous optic nerve
atrophy, while no influence of gender or family history was found. Conclusion: Telemedical evaluation of colour images of the retina and optic nerve acquired by
a non-mydriatic fundus camera allows a fast and efficient screening of many subjects
with medium reliability.
Schlüsselwörter
Glaukom - Prävalenz - Screening - Telemedizin
Key words
glaucoma - prevalence - screening - telemedicine
Literatur
1 Michelson G, Hornegger J, Lausen B. Die Papille als Screening-Parameter auf Glaukom.
In Krieglstein G K , eds Glaukom 2007 – Die Papille beim Glaukom.. Heidelberg: Springer-Verlag;
2007: 137-149
2
Michelson G, Hornegger J, Wärntges S et al.
Die Papille als Screening-Parameter für die Früherkennung des Glaukoms – The papilla
as screening parameter for early diagnosis of glaucoma.
Deutsches Ärzteblatt.
2008;
105
585-589
3
Quigley H A.
Number of people with glaucoma worldwide.
Br J Ophthalmol.
1996;
80
389-393
4 Johnson G J, Quigley H A. The Glaucomas. In Johnson G J, Minassian D C, Weale R A,
eds The Epidemiology of Eye Disease.. New York: Oxford University Press; 2003: 222-239
5
Wolfs R CW, Borger P H, Ramrattan R S et al.
Changing views on open-angle glaucoma: definitions and prevalences – The Rotterdam
Study.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
2000;
41 (11)
3309-3321
6
Rotchford A P, Kirwan J F, Muller M A et al.
Temba glaucoma study: a population-based cross-sectional survey in urban South Africa.
Ophthalmology.
2003;
110 (2)
376-382
7
Ramakrishnan R, Nirmalan P K, Krishnadas R et al.
Glaucoma in a rural population of southern India: the Aravind comprehensive eye survey.
Ophthalmology.
2003;
110 (8)
1484-1490
8
Wensor M D, McCarthy C A, Stanislavsky Y L et al.
The prevalence of glaucoma in the Melbourne Visual Impairment Project.
Ophthalmology.
1998;
105 (4)
733-739
9
Varma R, Ying-Lai M, Francis B A et al.
Prevalence of open-angle glaucoma and ocular hypertension in Latinos: the Los Angeles
Latino Eye Study.
Ophthalmology.
2004;
111 (8)
1439-1448
10
Weih L M, Nanjan M, McCarthy C A et al.
Prevalence and predictors of open-angle glaucoma: results from the visual impairment
project.
Ophthalmology.
2001;
108 (11)
1966-1972
11
Jonasson F, Damji K F, Arnarsson A et al.
Prevalence of open-angle glaucoma in Iceland: Reykjavik Eye Study.
Eye.
2003;
17 (6)
747-753
12
Friedman D S, Wolfs R C, O’Colmain B J et al.
Prevalence of open-angle glaucoma among adults in the United States.
Arch Ophthalmol.
2004;
122 (4)
532-538
13
Tielsch J M, Sommer A, Katz J et al.
Racial variations in the prevalence of primary open-angle glaucoma. The Baltimore
Eye Survey.
JAMA.
1991;
266 (3)
369-374
14
Mitchell P, Smith W, Attebo K et al.
Prevalence of open-angle glaucoma in Australia. The Blue Mountains Eye Study.
Ophthalmology.
1996;
103 (10)
1661-1669
15
Klein B E, Klein R, Sponsel W E et al.
Prevalence of glaucoma. The Beaver Dam Study.
Ophthalmology.
1992;
99 (10)
1499-1504
16 Grehn F, Stamper R, eds Glaucoma. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag; 2004
17
Michelson G, Striebel W, Prihoda W et al.
Telemedicine in the control of intra-ocular pressure.
J Telemed Telecare.
2000;
6 (Suppl 1)
126-128
18 Michelson G. Talking Eyes-and-more. Berlin: Biomed Tech; 2005: 218-226
19
Michelson G, Groh M, Groh M J et al.
Telemedical-supported screening of retinal vessels (”talking eyes”).
Klin Monbl Augenheilkd.
2005;
222 (4)
319-325
20 Jonas J. Biomorphometrie des Nervus Opticus. Stuttgart: Enke; 1989
21 SAS Institute Inc .SAS 8.2 Cary. NC; 2001
22 SPSS Inc .SPSSWIN (software package version 14). Chicago, IL;
23 R Development Core Team .R: A language and environment for statistical computing. R
Foundation for Statistical Computing; 2009
24 Cox D R. Analysis of Binary Data. New York: Chapman and Hall; 1970
Dr. Werner Adler
Lehrstuhl für Biometrie und Epidemiologie, Universität Erlangen-Nürnberg
Waldstr. 6
91054 Erlangen
Phone: ++ 49/91 31/8 52 57 38
Fax: ++ 49/91 31/8 52 57 40
Email: werner.adler@imbe.med.uni-erlangen.de